22/7/11

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΥΧΡΟΝΗΣ


O άνθρωπος PINHOLE!
Το πρωί δουλεύει ως οδηγός σχολικού λεωφορείου, τα απογεύµατα κλείνεται στο εργαστήριό του και φτιάχνει µόνος του φωτογραφικές µηχανές. Ο φωτογράφος Δηµήτρης Πολυχρόνης είναι, ίσως, ο µοναδικός Έλληνας κατασκευαστής pinhole. Το χόµπι του, οι φωτογραφίες του, το ίδιο του το σπίτι είναι ένα ταξίδι στο χρόνο. Σήµερα µας πάει χρόνια πίσω, τότε που η φωτογραφία γεννιόταν.

Σάββατο πρωί. Ηλιόλουστη µέρα. Βρίσκοµαι στο σπίτι του Δηµήτρη στη Λυκόβρυση – ένα σπίτι που σίγουρα δεν το λες «µια από τα ίδια». Είναι γεµάτο αντίκες. Η ραπτοµηχανή, το τηλέφωνο, ο ξύλινος καναπές, η βιβλιοθήκη, το ραδιόφωνο σε ταξιδεύουν σε άλλη εποχή. Όλα είναι τακτοποιηµένα και ιδιαίτερα. 
Πού τα βρίσκεις όλα αυτά; ρωτάω κατευθείαν. «Ψάχνω παντού, µαζεύω εδώ και χρόνια. Τα παλιά αντικείµενα έχουν µια ιστορία – µικρή ή µεγάλη. Πολλά από αυτά αξίζει να τα ξαναζωντανέψεις και να τους δώσεις την αίγλη που είχαν. Αρχικά σπούδασα αργυροχρυσοχοΐα και έτσι έχω µάθει να φτιάχνω πράγµατα µε τα χέρια µου. Είναι κρίµα να τα πετάξεις ή να τα σπάσεις. Εξάλλου, µερικά από αυτά είναι ανεκτίµητης αξίας» αναφέρει. 

Εκείνο που κάνει περισσότερο εντύπωση είναι η ξύλινη, µεγάλη βιτρίνα που είναι γεµάτη από τα πολύχρωµα, εντυπωσιακά ορυκτά που µαζεύει από τα µεταλλωρυχεία του Λαυρίου. Από τη συζήτηση καταλαβαίνω ότι το Λαύριο και τα ορυκτά αποτελούν τη δεύτερη µεγάλη αγάπη του. Και γράφω δεύτερη, γιατί η πρώτη είναι η κατασκευή pinhole µηχανών. Αυτή η πρωτότυπη ενασχόλησή του αποτελεί και το λόγο της επίσκεψής µου στο «ρετρό» σπίτι του.
Ο Δηµήτρης είναι περίπου 40 ετών, µένει µόνος του και όλη την ώρα του αρέσει να καταπιάνεται µε κάτι δηµιουργικό. Να είναι τα χέρια του σε εγρήγορση. Κατά τη διάρκεια της κουβέντας µας εκµυστηρεύεται ότι πάντα ήθελε να φτιάξει µια δική του φωτογραφική µηχανή. Να την κατασκευάσει από το µηδέν. Την περίοδο που ήταν στη σχολή φωτογραφίας, τυχαία, είδε κάποιες φωτογραφίες τραβηγµένες από pinhole και εντυπωσιάστηκε µε το αποτέλεσµα. Έκανε µια µικρή έρευνα και το 1996 έφτιαξε την πρώτη µηχανή. 

«Δύο µήνες µού πήρε για να τη φτιάξω. Όταν την ολοκλήρωσα, αναρωτιόµουν: Καλή η κατασκευή, θα βγάλει, όµως, φωτογραφίες;» Έτσι, λοιπόν, πήγε στο Ολυµπιακό Στάδιο και έκανε το πρώτο test.

 «Οι πρώτες αυτές φωτογραφίες ήταν πολύ καλύτερες απ’ ό,τι περίµενα. Είχαν πολύ καλή εικόνα και είχα µείνει άναυδος!» 

Μεταφερόµαστε σε ένα µικρό δωµάτιο του σπιτιού του που το έχει µετατρέψει σε πλήρως εξοπλισµένο εργαστήριο. Τις pinhole του τις προσέχει σαν τα µάτια του. Καθεµία κουβαλάει ατέλειωτες ώρες δουλειάς και αρκετά χρήµατα για να κατασκευαστούν… Για καθεµία έχει να µου πει και µια ιστορία. Για παράδειγµα, όταν άρχισε να φτιάχνει τις pinhole είχε part time δουλειά και µε τα λίγα χρήµατα που του περίσσευαν αγόραζε υλικά για να τις κατασκευάσει. Από το 1996 έχει φτιάξει 18 µηχανές. Κάποιες τις έχει πουλήσει, κάποιες τις έχει χαρίσει και 8 έχει αυτή τη στιγµή στη συλλογή του. 

Τελικά, τι είναι αυτό που κάνει έναν άνθρωπο να αφιερώνει 15 χρόνια της ζωή του σε κάτι που οι περισσότεροι το θεωρούν ξεπερασµένο και µε λίγες δυνατότητες;«Μέσα από τη διαδικασία της κατασκευής ανακαλύπτω τι σηµαίνει φωτογραφία και η pinhole είναι η ψυχή της. Μ’ αυτόν τον τρόπο κρατάµε ζωντανό αυτό που γέννησε τη φωτογραφία».

Τι είναι η pinhole camera; 
Η πρώτη φωτογραφία µε pinhole τραβήχτηκε το καλοκαίρι του 1826 από τον Joseph Nicephore Niepce, γάλλο λιθογράφο και εφευρέτη. Η pinhole είναι µια φωτογραφική µηχανή που αντί για φακό έχει µια πολύ µικρή οπή η οποία ελέγχει το φως, συγκεντρώνει τις φωτεινές ακτίνες και τις οδηγεί να σχηµατίσουν µια ορατή εικόνα πάνω στο φιλµ. 

Ποια είναι τα πλεονεκτήµατα της; 
Δεν παρουσιάζει γραµµική παραµόρφωση σε ευρυγώνιες µηχανές (µε πολύ µικρό εστιακό µήκος). Έχει άπειρο βάθος πεδίου, χάρη στην πολύ µικρή διάµετρο της οπής - διαφράγµατος (που είναι µερικά δέκατα του χιλιοστού) και του βέλτιστου εστιακού µήκους της µηχανής (η απόσταση από την οπή ώς το επίπεδο του φιλµ). Δηµιουργεί soft φωτογραφίες, δηλαδή µαλακούς τόνους εκτός των ορίων των κόκκων του φιλµ. 

Στα µειονεκτήµατά της είναι η µεγάλη διάρκεια έκθεσης και το ότι παρουσιάζει χρωµατικό σφάλµα (στα έγχρωµα φιλµ, λόγω φαινοµένων συµβολής ή περίθλασης). 

Δεν υπάρχουν σχόλια: