23/12/11

ΔΕΛΤΙΟΝ... ΘΥΕΛΛΗΣ

Σε μια παλιά αποθήκη στους χώρους της Τεχνόπολης στο Γκάζι μεταφέρεται η ιστορία ενός ιδιαίτερου ερωτικού κουαρτέτου. Από τις όχθες του Μισισσιπή, η «Ανοιξιάτικη θύελλα» του Τένεσι Ουίλιαμς φτάνει μέχρι την Αθήνα με την επίβλεψη του Βασίλη Χριστοφιλάκη.


Η «Ανοιξιάτικη θύελλα», γραμμένη το 1937, ανακαλύφτηκε τυχαία πριν από δέκα χρόνια θαμμένη στις σημειώσεις του Τένεσι Ουίλιαμς στο Πανεπιστήμιο του Τέξας και αποτελεί ένα από τα πρώτα ολοκληρωμένα έργα του συγγραφέα. «Ο Τένεσι το έγραψε όταν ήταν 26 χρόνων σε μια φάση της ζωής του όπου δεν ήταν σίγουρος αν ήθελε να γίνει θεατρικός συγγραφέας. Φλέρταρε με το επάγγελμα του σερβιτόρου, του λογιστή και του τραπεζικού υπαλλήλου. Η μεγάλη του αγάπη ήταν η ποίηση και είχε καταφέρει να εκδώσει κάποια ποιήματά του σε περιοδικά», αρχίζει να μου εξιστορεί ο Βασίλης Χριστοφιλάκης. Τελικά, ο Τένεσι Ουίλιαμς σπούδασε θεατρική γραφή στο Πανεπιστήμιο της Αϊόβα. Η «Ανοιξιάτικη θύελλα» προέκυψε από μια εργασία που είχε στο πανεπιστήμιο και είναι επηρεασμένη από το ποίημα του Ελιοτ «Ο Απρίλης είναι ο πιο σκληρός μήνας». «Τοποθετεί το έργο τον Απρίλιο, όπου ο καιρός αλλάζει διαρκώς και κάνει το ίδιο και στους χαρακτήρες του. Οι σχέσεις τους συνεχώς μεταβάλλονται και ανατρέπονται. Οταν τελείωσε την πρώτη πράξη, τη διάβασε δυνατά στην τάξη και ο καθηγητής εξέφρασε τη δυσαρέσκειά του. Ο Τένεσι δεν βρήκε την αποδοχή που περίμενε για το έργο του και λίγο καιρό μετά εγκατέλειψε το πανεπιστήμιο», αναφέρει ο 30χρονος σκηνοθέτης της παράστασης, ο οποίος γεννήθηκε στην Αθήνα και σπούδασε στην Αγγλία Σκηνοθεσία Κινηματογράφου και Θέατρο.

Η Χέβενλι, νεαρή καλλονή του Νότου και θυγατέρα ευυπόληπτης οικογένειας, ο Ντικ, ταπεινότερης καταγωγής εραστής της, ο Αρθουρ, διανοούμενος γαλαζοαίματος διεκδικητής της καρδιάς της και η σεμνή βιβλιοθηκάριος Χέρθα, που αγαπάει κρυφά τον Αρθουρ, αποτελούν το ερωτικό κουαρτέτο, η ιστορία του οποίου ξετυλίγεται στις όχθες του Μισισιπή. «Είναι ένα έργο που μιλάει για τη σεξουαλικότητα και την επιλογή συντρόφου, ιδιαίτερα ριζοσπαστικό για την εποχή του. Για παράδειγμα, ο Ουίλιαμς, μέσα στο έργο γράφει: ‘Μια θύελλα είναι εγκλωβισμένη μέσα μου και δεν λέει να ξεσπάσει’. Νομίζω ότι τα λόγια αυτά εκείνη την περίοδο οι άνθρωποι δύσκολα μπορούσαν να τα διανοηθούν», αναφέρει ο Βασίλης και συνεχίζει λέγοντας ότι, όταν διάβασε το έργο, το μυαλό του πήγε κατευθείαν στην «καταπιεσμένη καψούρα» που όλοι έχουμε ζήσει. «Το έργο το συνδέω με εκείνες τις στιγμές που είμαστε μονοί μας, καπνίζουμε, ακούμε ένα τραγούδι που μας αρέσει και σκεφτόμαστε τον ανεκπλήρωτο έρωτά μας. Δεν ξέρουμε τι να κάνουμε και παράλληλα μας αρέσει η μοναξιά μας. Οι χαρακτήρες του Τένεσι είναι μοναχικοί και κατά βάθος αγαπούν τη μοναξιά τους, το σκοτάδι τους».

Η κουβέντα φτάνει στις δυσκολίες που υπάρχουν στο ανέβασμα παραστάσεων την περίοδο αυτή. «Οι δυσκολίες παραγωγής ενός τέτοιου έργου είναι τεράστιες», αναφέρει ο σκηνοθέτης και εξομολογείται ότι για να καλυφθούν οι ανάγκες της παραγωγής βάζει χρήματα από την τσέπη του. «Ολοι με βρίζουν που κάνω μια τέτοια παραγωγή με 11 ηθοποιούς. Γενικότερα, πάντως, δεν υπάρχουν χρήματα και σε συνδυασμό με τη μειωμένη προσέλευση του κόσμου στα θέατρα δημιουργείται ένας φόβος στους σκηνοθέτες· δεν ξέρουν τι να κάνουν, ποιο δρόμο να ακολουθήσουν», αναφέρει κλείνοντας ο Βασίλης. «Δεν είναι τυχαίο που οι πιο μεγάλοι σκηνοθέτες δεν μπορούν να αποφασίσουν πιο έργο να ανεβάσουν και επιστρέφουν σε παλιές επιτυχίες τους. Πάντως, αυτή την περίοδο η φύση του θεάτρου τυχαίνει να ταιριάζει με τη φύση της χώρας: Τίποτα δεν είναι σίγουρο, όλα ισορροπούν σε ένα τεντωμένο σκοινί και δεν ξέρουμε τι θα γίνει».

Η «Ανοιξιάτικη θύελλα» παρουσιάζεται στην Τεχνόπολη του δήμου Αθηναίων (Αποθήκη Δ9) από 25/11 έως τις 28 Ιανουαρίου. Πρωταγωνιστούν: Μαρία Μπεληγιάννη, Παναγιώτης Εξαρχέας, Ένκε Φεζολάρι.

Δεν υπάρχουν σχόλια: