22/7/11

PUT THE FUN BETWEEN YOUR LEGS


Δεν θα ξεχάσω τις τεράστιες ανηφόρες της Ιθάκης. Παρατήσαμε την εξεταστική του Σεπτεμβρίου, πήραμε το πλοίο από την Πάτρα και πήγαμε στην πατρίδα του Οδυσσέα. Με τα 45 ευρώ που είχαμε και οι τρεις (η Λίτσα, η Όλγα κι εγώ) πήραμε τη γενναία απόφαση να νοικιάσουμε ποδήλατο. Κοιμόμασταν σε παραλίες, τρώγαμε ψωμί και τυρί και μέσα σε 3 μέρες γυρίσαμε όλο το νησί. Χανόμασταν σε χωματόδρομους και παραλίες και μάθαμε ότι καλύτερη διαδρομή είναι αυτή που δεν έχει προορισμό. Όπου σε πάει ο δρόμος...

Με το που ήρθα στην Αθήνα πριν από τρία χρόνια αποφάσισα να μετακινούμαι με ποδήλατο. Η επιθυμία έγινε πράξη μόλις για έναν μήνα. Η κατάληξη; Η αναμενόμενη. Μου το έκλεψαν, απογοητεύτηκα, έβρισα, θύμωσα, φώναξα. Από τότε μέχρι και σήμερα τα τρόλεϊ και τα λεωφορεία έχουν γίνει οι αγαπημένοι φίλοι μου. Πίκρα!

Παρ’ όλα αυτά, ψήνομαι ξανά. Διάβασα σε έρευνες πως όσοι κάνουν πολύ συχνά ποδήλατο είναι συνήθως σε τόσο καλή φυσική κατάσταση όσο ένας άνθρωπος περίπου δέκα χρόνια νεότερός τους! 

Άσε που «στο σοσιαλισμό φτάνεις μόνο με ποδήλατο», όπως υποστηρίζει από το 1967 ο σημαντικός οικολόγος διανοητής Ιβάν Ίλιτς. Ιδού πώς το αποδεικνύει: «Υπολογίζουμε όλες τις ετήσιες δαπάνες που κάνει ένας ιδιοκτήτης αυτοκινήτου: απόσβεση δαπανών για την αγορά του, τέλη κυκλοφορίας, καύσιμα, επισκευές, διόδια, πρόστιμα, ατυχήματα κ.λπ. Οι δαπάνες αυτές μετατρέπονται σε χρόνο, αν τις διαιρέσουμε με το ωριαίο εισόδημα: ο χρόνος αυτός είναι, κατά συνέπεια, ο χρόνος που πρέπει να δουλέψει ένας άνθρωπος για να αποκτήσει το απαραίτητο χρήμα για την αγορά και την κίνηση του αυτοκινήτου του. Ο χρόνος αυτός προστίθεται στο χρόνο της διαδρομής (μέσος αριθμός χιλιομέτρων που διανύονται σε έναν χρόνο). Σ’ αυτόν το χρόνο προστίθεται και ο χρόνος που συνδέεται με τη χρήση του αυτοκινήτου: χρόνος που ξοδεύει προσωπικά ο χρήστης για τη συντήρηση του αυτοκινήτου, χρόνος για αγορά βενζίνης, χρόνος σε μποτιλιαρίσματα, στο νοσοκομείο κ.λπ. Ο συνολικός αυτός χρόνος διαιρεί τον συνολικό αριθμό των χιλιομέτρων του έτους και μας δίνει τη γενικευμένη ταχύτητα... Αν κάνουμε τους ίδιους υπολογισμούς για το ποδήλατο θα διαπιστώσουμε ότι η γενικευμένη ταχύτητα του αυτοκινήτου είναι μικρότερη από την αντίστοιχη του ποδηλάτου». 
(Δεν κατάλαβες ακριβώς τι λέει ο διανοητής; Μπερδεύτηκες; Ξαναδιάβασέ το. Αξίζει.)

«Στόχος πρέπει να είναι η δημιουργία μιας ανθρώπινης, φιλικής, κεφάτης και ερωτικής πόλης» ανέφερε σε πρόσφατη ομιλία ο συγκοινωνιολόγος - πολεοδόμος καθηγητής του ΕΜΠ Θάνος Βλαστός, που έχει πραγματοποιήσει μια σειρά από σχετικές μελέτες. Επίσης ανέφερε ότι η πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου θα συμβάλει τελικά στην αναβάθμιση ολόκληρου του ιστορικού κέντρου...

Έτσι κι αλλιώς, ο αριθμός των ποδηλάτων πολλαπλασιάζεται! Δεν είναι τυχαίο που κάθε Παρασκευή βράδυ, με αφετηρία το Θησείο, περισσότεροι από 1.500 άνθρωποι ποδηλατοδρομούν δεκάδες χιλιόμετρα μέσα στην πόλη. Η Πολιτεία βλέπει ότι ο κόσμος γουστάρει τη φάση με το ποδήλατο και έχει αρχίσει να ενεργεί: στην Αθήνα έχουν γίνει δίκτυα ποδηλάτου στα ΒΑ. προάστια, συγκεκριμένα σε Νέα Ερυθραία, Κηφισιά, Χαλάνδρι, Βριλήσσια, Ψυχικό κ.α., και μεμονωμένοι ποδηλατόδρομοι σε Μοσχάτο, Ν. Ψυχικό, Περιστέρι και Πολυτεχνειούπολη (4 χλμ.).

Γιά να δούμε τι γίνεται στην Ευρώπη και τι στην Ελλάδα: Ο Bόλος το 1959 ήταν η πρώτη πόλη που μεταμορφώθηκε σε ποδηλατούπολη. Σήμερα η ελληνική Κοπεγχάγη είναι η Καρδίτσα. Εκεί όλες οι ηλικίες και όλες οι κοινωνικές ομάδες. έχουν το ποδήλατό τους: το 70% των κατοίκων της πόλης το χρησιμοποιούν για τις μετακινήσεις τους! (Την έρευνα εκπόνησε η Βικτωρία Τοπούζη, δασολόγος - περιβαλλοντολόγος Αναπτυξιακής Εταιρείας Καρδίτσας.) Σε Λάρισα, Μεσολόγγι, Ναύπακτο, Κέρκυρα και Λευκάδα θα συναντήσετε πολλούς ποδηλάτες.

Σε έρευνα που πραγματοποιήθηκε πριν από λίγα χρόνια, στη Δανία το ποσοστό μετακινήσεων με ποδήλατο (18%) ξεπερνά το αντίστοιχο με δημόσια συγκοινωνία. Στην Κοπεγχάγη αγγίζει το 34%. Το 42% του οδικού δικτύου της πόλης είναι εφοδιασμένο με ειδική υποδομή, συνολικού μήκους 323 χλμ. Στο Ηνωμένο Βασίλειο έχει δημιουργηθεί εθνικό δίκτυο 8.000 χλμ. ποδηλατόδρομων. Πανεπιστημιακές πόλεις όπως το Κέιμπριτζ, η Οξφόρδη και το Γιορκ χαρακτηρίζονται από ποσοστά χρήσης ποδηλάτου από 20 έως 30%. Στην Ολλανδία το ποδήλατο εξυπηρετεί το 28% των μετακινήσεων.

Αφού ήθελα να κάνω ρεπορτάζ για το ποδήλατο, αποφάσισα να δανειστώ το ποδήλατο του Μιχάλη και να κάνω τη διαδρομή Νέος Κόσμος - Κυψέλη. Τι ένιωσα; Θα το πω με μια λέξη: καύλα! 

Έτσι, αποφάσισα να ξεπεράσω την πικρία μου και να αγοράσω πάλι ένα. Δεν θα κάτσω κι άλλο να ζηλεύω όλους αυτούς που τρέχουν στην πόλη ελεύθεροι κι ωραίοι. Αύριο θα με ζηλεύεις εσύ!


Α ρε ποδηλάτηηηηηηηΕίσαι άρχοντας!
Εφτά ιστορίες με ορθοπεταλιές!

Φοράς το κρανάκι σου και πιέζεις το πετάλι. Είσαι πάνω στο ποδηλατάκι σου και γλιστράς ανάμεσα σε σταματημένα αυτοκίνητα και σκυθρωπά πρόσωπα. Απέναντι στους τόσους δράκους και γίγαντες που έχεις να αντιμετωπίσεις (δουλειά, σχολείο, δημόσιες υπηρεσίες, οδοντίατρο), δεν έχεις την πολυτέλεια να φθείρεσαι πριν καν τους αντικρίσειςΒομβαρδίζεσαι από μεγάλες δόσεις χαράς και αδρεναλίνης, όπως ακριβώς όταν ήσουν πιτσιρίκι!Ώστε γι’ αυτό ο ήρωας στα παραμύθια έρχεται πάντα πάνω σε άλογο...Τον φαντάζεσαι να φτάνει έξω από τη σπηλιά του δράκου, μέσα σε άμαξα, στριμωγμένος με άλλους δεκαπέντε νοματαίους, ή πεζός σέρνοντας το σπαθί του; Καμία ελπίδα... Όσο για τα πρόσωπα πίσω από τα παρμπρίζ, όλο και περισσότεροι μπαίνουν στον πειρασμό να ξεσκεπάσουν το παλιό τους ποδήλατο. Όπως σίγουρα θα έκανε εκείνος ο μποτιλιαρισμένος ταξιτζής στη Στουρνάρη, που βγήκε ο μισός έξω από το παράθυρο και φώναξε: «Α ρε ποδηλάτηηηηη, είσαι άρχοντας!»
Γιάννης Διαµαντής, ηθοποιός


Η αγαπημένη μου βόλτα είναι στη Διονυσίου Αρεοπαγίτου. Φοβερή βόλτα! Επίσης, κάθε φορά που έχει πορεία, οι δρόμοι είναι άδειοι και είναι η καλύτερή μου… Θυμάμαι μια φορά που ήταν αργά το βράδυ, ήμουν ψιλομεθυσμένος και έφαγα μια ωραία «χύμα». Βγήκα με το ποδήλατο να πάρω τσιγάρα και ήμουν τελείως μόνος μου στο δρόμο, οπότε αποφάσισα να κάνω ποδήλατο χωρίς χέρια κι έπεσα πάνω σ’ ένα παρκαρισμένο αυτοκίνητο – ευτυχώς δεν υπήρχε κόσμος να με δει και να γίνω ρόμπα. Δεν χτύπησα πολύ, χτύπησα τόσο όσο να καταλάβω ότι δεν χρειάζεται να κάνω μαγκιές πάνω στο ποδήλατο.
Λύσανδρος Φαληρέας, μέλος των Imam Baildi

«Βγάζεις και στο ποδήλατο εισιτήριο;» με ρώτησε μια θεά γιαγιά στο μετρόΟι ατάκες που ακούς ενώ ποδηλατείς είναι ικανές να γεμίσουν βιβλίο και να σου φτιάξουν τη διάθεση κατευθείαν. Δεν είμαι από τους «παλιούς» (ανεξάρτητα αν ήθελα πάρα πολύν καιρό να πάρω ποδήλατο), συμπληρώνω τώρα δύο χρόνια σχεδόν όλες τις μέρες της εβδομάδας πάνω σ’ ένα λευκό Dahon με κόκκινα φώτα και παλιό κλάξον. Μας παρέσυρε όλους στην παρέα ένας φίλος μας που είναι από τους πρώτους που εμφανίστηκαν πάνω σε δύο ρόδες στην Αθήνα. Ουσιαστικά είναι από τα πράγματα που μ’ έκαναν να θέλω ν’ ανήκω κάπου, μου δίνει μιαν απίστευτη αίσθηση ελευθερίας και γουστάρω τρελά αυτήν τη «γλυκιά συνωμοσία» που υπάρχει ανάμεσα στους ποδηλάτες. Τα freeday τις Παρασκευές και οι μεγάλες ποδηλατοβόλτες κάνουν την πόλη όπως θα ήθελες να είναι κι όπως είναι το αυτονόητο στην Ευρώπη.
Κική Παπαδοπούλου, φωτογράφος, μέλος της ομάδας Explosive Mechanism

Με το ποδήλατο νιώθεις ελεύθερος, αναπνέεις φρέσκο αέρα, σου δημιουργεί μια παιδική αίσθηση, μια αίσθηση χαράς, σε αναζωογονεί. Μένω Φιλοθέη και από εδώ μπορώ να φύγω με το ποδήλατο προς τα βόρεια και έτσι σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα βρίσκομαι στη φύση. Το να κάνεις ποδήλατο στην Αθήνα είναι σαν να παίζεις video game με πόλεμο. Είναι επικίνδυνο. Οι οδηγοί των αυτοκινήτων δεν είναι προσεκτικοί με τους ποδηλάτες. Μια πρόσφατη καλή εμπειρία που είχα με το ποδήλατο ήταν η πρώτη ποδηλατάδα που έκανα με το αγωνιστικό από Κόρινθο μέχρι Αρχαία Νεμέα και πάλι πίσω, περνώντας μέσα από πανέμορφα μέρη και διανύοντας μια διαδρομή 70 χιλιομέτρων.
Αλέκος Συσσοβίτης, ηθοποιός

Ακόμα και τα επαγγελματικά ραντεβού μου τα πραγματοποιώ πηγαίνοντας με το ποδήλατο. Με το ποδήλατο παράγονται ενδορφίνες. Όσες περισσότερες ενδορφίνες παράγεις τόσο μειώνονται τα επίπεδα της κορτιζόνης στο αίμα – είναι μια ορμόνη που παράγεται από τον οργανισμό σε περίπτωση στρες και είναι βασικός παράγοντας για την ανάπτυξη καρδιακών προβλημάτων, κατάθλιψης, υπέρτασης, διαβήτη… Τα βόρεια προάστια είναι πιο οικεία με το ποδήλατο. Κάθε δρόμος έχει το ποδηλατοδρόμιό του. Τα Βριλήσσια είναι ο καλύτερος δήμος για ποδήλατο. Αντίθετα, στο κέντρο της Αθήνας η κατάσταση είναι απαράδεκτη.
Aris Karey, ιδιοκτήτης Simply burgers


Ποδηλατώ στην πόλη τα τελευταία 5 χρόνια, ύστερα από τη διαπίστωση ότι χρειάζονται δραστικές αλλαγές στον τρόπο ζωής για να βελτιωθεί η ζωή στην πόλη. Κάθε μέρα κάνω 30 χιλιόμετρα με το mountain bike μου. H Αθήνα είναι πολύ βολική πόλη για ποδήλατο και ήρθε η ώρα να καταρρίψουμε το μύθο ότι δεν βολεύει γιατί είναι ανηφορική. Η Μπογκοτά, πρωτεύουσα της Κολομβίας, είναι η 3η πιο ορεινή - ανηφορική πρωτεύουσα του κόσμου, ωστόσο εκεί 250.000 κάτοικοι πηγαινοέρχονται στις δουλειές και στα σπίτια τους μόνο με ποδήλατο.

Όταν καβαλάω το ποδήλατό μου νιώθω την Αθήνα πιο φιλική, τη βλέπω πιο όμορφη και πιο ενδιαφέρουσα. Κάνοντας ποδήλατο κερδίζεις υγεία και περίπου 1.000 ευρώ το χρόνο που εξοικονομείς από βενζίνες, ταξί, εισιτήρια. Κερδίζεις νέους φίλους, όπως φαίνεται κάθε Παρασκευή βράδυ στις ποδηλατάδες των παιδιών του freeday, και νιώθεις και σέξι! Οι ποδηλάτες γίνονται αμέσως αποδεκτοί όπου κι αν βρεθούν, γιατί μάλλον ξυπνούν τα ένστικτα αγάπης και προστασίας! Απόδειξη ότι η αγέλη των αδέσποτων σκύλων στο Ζάππειο, που παλιότερα μας έπαιρνε στο κυνήγι, τώρα κάθε φορά που βλέπει ποδήλατο το υποδέχεται με γαβγίσματα χαράς και κούνημα της ουράς. Βοήθησαν, βέβαια, και τα κεράσματα με ξηρά τροφή…
Γιώργος Αµυράς, δημοσιογράφος, δημοτικός σύμβουλος Αθηναίων


Ποδήλατο και πόλη = χαμόγελα! Χαμόγελα, γιατί η οποιαδήποτε διαδρομή αποκτά το χαρακτήρα βόλτας! Γιατί δεν επηρεάζεσαι ούτε από τον δακτύλιο, ούτε από τις ώρες αιχμής, ούτε από τις απεργίες των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, ούτε από τα σκαμπανεβάσματα της τιμής της βενζίνης. Παρκάρεις παντού και είσαι πάντα στην ώρα σου, ενώ έχεις συγχρόνως γυμναστεί τζάμπα!

Κυκλοφορώ σχεδόν έναν χρόνο στην πόλη με το σπαστό μου Dahon κι έχω βρει κυριολεκτικά την υγειά μου. Σε συναντήσεις με φίλους, στις συναυλίες, στα parties, το Mac μου γεμάτο μουσικές μέσα στο απίθανο ειδικό σακίδιο και… ματιά εξερευνητή! Ποδηλατώ και τραγουδώ μαζί με τον αγαπημένο μου Freddie: «I want to ride my bicycle/ I want to ride it where I like…!» And I like it in Athens!
Miss Catalina, επενδύει μουσικά τα απογεύματα του Σαββάτου στο Keybar αλλά και κάποια από τα βράδια σε άλλα μπαρ του κέντρου


Ξέρεις τι είναι το Eurovelo; 
Πρόκειται για ένα ενιαίο ευρωπαϊκό ποδηλατικό δίκτυο που αξιοποιεί και συνενώνει διαδρομές εθνικών ποδηλατικών δικτύων σε μια πανευρωπαϊκή λογική. Στο δίκτυο Eurovelo περιλαμβάνεται και η Ελλάδα. Μπες στο http://www.ecf.com/ και θα σου λυθούν πολλές απορίες!

Δεν υπάρχουν σχόλια: